- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1911 /
912

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

912

ständigt hertigdöme. Äfven Malos
biskopshus, där Saint-Servan nu ligger, gick
visserligen under vid den springflod som
år 709 hemsökte Bretagne, dränkande
bland annat de skogar som sagan placerat
kring Mont-Saint-Michel och sägnernas
stad Yz med dess hundra kyrkor ute i
Penmar’ch. Men den fromme mannen
byggde upp det på nytt på den klippö,
som nu utgör »gamla staden». Hertigarna
af Bretagne befäste densamma och deras



Skulptur från Rotheneuf.

gamla vallar utgöra numera den mest
imposanta rundpromenad man kan önska
kring staden med de härligaste
utsiktspunkter. Hertiginnan Anna tillät sig till
och med att förstärka dem till den grad,
att stadens mäktiga biskop ansåg sig böra
förbjuda henne denna »inblandning» i hans
angelägenheter. Minnet af denna
intressefejd lefver ännu kvar i namnet på la Tour
qui qu’en grogne, så döpt efter den devis
Anne de Bretagne lät inrista på detsamma.
Qui quen grogne, ainsi sera, c’est mon
bon plaisir.

Norr om staden breder sig Saint-Malos


”SMARAGDKUSTEN”

stora plage kantad med villor. Äfven här
finnas befästningar, men hbefästningarna
äro kajer mot hafvet som bryter hårdare
än eljest på Smaragdkusten, och utanför
kajerna är sanddynen planterad med
trädstammar, spöklikt och grått ålderdomliga
att se, men i själfva verket undan för
undan ditsatta för att med sina kutiga
buktningar bryta flodens anlopp. Hafvet
skiftar alltmer i blått, täflande med själfva
Azurkusten: det är Paramé, Rochebonne,
Cancale som följa hvarandra slag i slag,
alla likt Saint-Malo franska plager för den
parisiska medelklassen och provinsstädernas
invånare, med rimliga priser och plagelif
>en famille>. Mödrar vid det evinnerliga
handarbetet i skuggan af sin »>cabine>,
medan de förhoppningsfulla. telningarna
bygga sandfästningar eller fiska räkor och
langons, ett slags mycket gouterad löja,
som gömmer sig i sanden vid vattnets
sjunkande, eller afhålla täflingar om hvems
drake skall stiga högst.

Plötsligt afteckna sig underliga figurer
mot klippstranden. En megalitisk
grafstad? Ingalunda. Denna vidsträckta
samling af barbariskt ofullkomliga
människoafbildningar äro en mans verk: vi stå
inför de ryktbara skulpturerna i Rotheneuf.
Interpretationer för det mesta af klippans
naturliga form, höra de vagt hemma i alla
möjliga stilarter, tolkande bibliska eller
historiska ämnen. Sökarna efter lyckliga
förebud skola, om de händelsevis intressera
sig för Ehrlich och hans upptäckter, med
glädje konstatera, att på en gräslig drake
utan minsta motivering finnes inristad
det betydelsefulla talet 606 och detta
utfördt af en helig man död för ett år
sedan. Jätteverket och ett helt litet
museum af analoga träskulpturer äro alster
af en gammal missionärs flit sedan han,
återkommen från kolonierna och
återuppstånden från ett slaganfall, af sina
förmän satts ur tjänstgöring. I ett par
decennier har han gått omkring där med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:27:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1911/0922.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free