- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1913 /
331

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Carl Larssons konst. Några synpunkter. Av Georg Nordensvan. Med 11 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

runda ögon gloende
Gunlög, som ännu ej
vaknat till medvetet
liv, men som dock
har sitt uttryck,
sådant det är, med
skärpa betonat, det typiska
och säkert också det
individuella. Hans
otaliga barnstudier
bära ej minst vittne
om hans vakna
intelligens, om hans
uthållighet, arbetsglädje
och arbetsallvar.

Hembilderna äro
i regeln hållna i en
bilderboksstil, där

monumentalstilen
från väggmålningarna
går igen — bestämt
uppdragna konturer,
gärna litet stiliserat
tillsvängda, och stora
bestämda färgplan.
Att Carl Larsson
under sitt senare skede gått i skola
hos gamla svenska bondemålare är
uppenbart. Deras naiva uppriktighet,
friska humor och omedelbarhet i
känslan har anslagit besläktade strängar
hos honom själv, och den färgkänsla,
som är genomgående i
bondemålningar och vävnader liksom i
utsirandet av husgerådet, har han
oförskräckt tillägnat sig. De bondgranna
färgerna — påpekar han i en av sina
planschtexter — "äro nödvändiga
såsom motsättningar till den djupgröna
furuskogen och den kallvita snön".
Den första bilden i «Åt solsidan" visar
Sundborn i snö — en harmoni i rött,
grönt, litet gult och vitt, färgerna stå
ljusa, klara, starka i den rena
vinterluften. Lärorikt är att jämföra med
akvarellerna från Frankrike från 1880-

talet i disig men lätt gråstämning eller
milt solsken, där lokalfärgerna dränkas
i mjuka lufttoner. Och hur föga
receptkonst Carl Larssons måleri är,
det lär man sig inse, då man bland
hans interiörer med figurer finner
den dekorativa bilderboksstilen helt
och hållet slopad i de fall, där den
inte lämpar sig för den stämning,
målaren haft för sina ögon, när han
satt sig till arbetet. Se hur luften
sveper om "Karin i linneskåpet" och
hur solskenet fyller ett rum i ljust
violett, som exempelvis i det vackra
porträttet av fru V. P. vid sitt
skrivbord framför ett brett fönster, som
släpper in en flod av ljus (akvarell,
1904).

Naturstudiet har hållit Carl
Larssons konst ung och frisk i alla väder

Farfar och Esbjörn. Färglagd teckning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:28:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1913/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free