- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1915 /
723

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Cremonesare. Av Anton Lindström. Med 19 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det dröjde inte länge förrän en hel kvartett
komponerades för bara violor. Alltefter storleken för
övrigt och det sätt varpå violan användes erhöll
den namn av viola da braccio och viola da gamba.
"Die Bratsche" har numera efterträtts av altfiolen
och gamban av violoncellen. Kontrabasen kommer
däremot sannolikt från Tyskland.

Violinen var, som namnet mycket riktigt antyder,
mindre än violan och motsvarade närmast ett
instrument som av fransmännen kallades violette
eller quinton, av italienarna violino piccolo alla
francese. Denna violino piccolo hade trätt i stället
för den urmodiga gigan och utgjordes helt enkelt av
en viola i förminskat format. Skillnaden mellan den
och fiolen bestod till en början däri att den senare
hade fyra strängar i stället för
fem, en anordning som i hög
grad underlättade
fingersättningen och spelet, samt att
intervallen mellan de olika
strängarna utgjorde en kvint. Då
strängarnas antal bara var fyra,
förminskades naturligtvis
trycket på locket och bottnen,
och dessa framkallade en
resonans som var starkare
än förut och helt och hållet
behärskade violans. Ur en
samling oklara och
grumliga fidlor hade äntligen ett
instrument framträtt som var
oberoende av de andra
stämmorna och som banade
väg för det konstnärliga
solospelet.

Den fiol som Ole Bull spelade på var
högst förnäm utav sig och tillverkades,
har man länge trott, av en italienare
vid namn Gaspare Bertolotti.* Han
föddes år 1542 och kom redan vid unga
år till Brescia, där han blev elev hos
en gammal mästare i konsten att göra
stränginstrument, Pelegrino Zanetto.
Zanetto gjorde altfioler och basar, och
även Gaspare åtnjöt på sin tid ett stort

Quinton. 1753.
Collection Mahillon.

Viola da gamba. 1600-talet.
Collection Correr. Venedig.

anseende för sin viola, men nutiden
sätter vida större värde på hans fioler,
av vilka det ännu lär finnas några
stycken i behåll. De höra med säker-

het till de äldsta av alla hittills kända
fioler. Bred midja och öppna,
kantiga ljudhål i fiolens längdriktning ut-

* Från Salo vid Gardasjön i provinsen Brescia.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:29:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1915/0731.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free