- Project Runeberg -  Den Speculativa Philosophen Johan Jacob Borelius i Calmar /
8

(1860) [MARC] [MARC] Author: Christopher Jacob Boström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Så lyder i LB:s academiska lärdomsprof den
korta ingressen, hvilken, såsom man finner, redan
är så illa hopkommen, att man der knapt kan
upptäcka en enda sund och oklanderlig tanke. Och på
ungefär samma sätt fortgår det genom hela
afhandlingen, så snart LB skall framtaga någonting utur
sitt eget fatabur. Man får då ofta höra
märkvärdiga saker t. ex. att "all sedlighet förutsätter en viss
grad af egoism, nemligen den att [det sedliga]
sub-jeetet anser sig värdigt sedligheten" att
Sedelä-rarne hafva "sökt sedlighetens princip än uti
naturen än i sammanlefnaden med andra menniskor, än
uti Guds vilja" 12) , att "alla dessa förklaringsgrunder
utan tvifvel ega sin giltighet, om de blott rält
förstås, ehuru ingendera af dein fattar det egendomliga

vill lemna den Hegelska gungstolen af fruktan alt falla och
skada sig, om ban skulle försöka att röra sig pn egen
hand; men dermed måste han naturligtvis också alltid
förblifva ett barn, och ett gammalt barn d. v. s. en gäck, i
philosophi»),

n) Härom kan sägas, att man måste antingen bra litet
veta, hvad det är, som allmänneligen betecknas med ordet
egoism, eller ock hafva speculerat sig mycket djupt in i
nattmössan, för att kunna drömma sig till någonting sådant
der, och sedan liksom yrvaken framställa det pä papperet.

12) LB öfversätter den scholastiska termen principium
mo-ralitatis med sedlighetens princip, hvilken man i alla tider
har ansett vara menniskans förnuftiga vilj a, och ban vet
således icke att den bör öfversättas med ordet moralprincip
eller sedelärans princip. Hade Sedelärarne tänkt sig
naturen eller Guds vilja såsom sedlighetens princip, så hade de
säkerligen också insett, att åtminstone ingen osedlighet då
kunnat för menniskan vara möjlig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:31:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/boreliusjj/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free