- Project Runeberg -  Den Speculativa Philosophen Johan Jacob Borelius i Calmar /
72

(1860) [MARC] [MARC] Author: Christopher Jacob Boström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— Ti —

meise, i hvilken objektets egenskaper fullständigare
uppfattas,dunkel deremot den, i hvilken de upp-

en speculativ philosoph. Vi »are ej för, att ej LB anser*
äfven den absolut sanna förnimmelsen för någonting annat än
det absolut sannt förnumna eller varande. Men hvart tar
det då vägen med den absoluta idealismen? Och huru kan
då det ideella utgöra det enda sannt varande (Se anm. ÖS) ?
Möjligtvis menar ock LB med förnimmelser någonting sådant,
som våra menskliga föreställningar och abstracta begrepp.
Men vi hafve ock andra förnimmelser än dessa, vi hafve
ock hvad man i philosophien kallar sensationer. Vill nu
LB Staga sig att visa oss, att dessa ock äro någonting
annat, än de senterade materiella tingen — nemligen såvidt de
äro materiella? Då må ban i det afseendet försöka sig med
Berkeley eller Kant och Fichte, om han har lust. Men att
slå sig från dessa med försäkringar om det absolutas
nega-tivitet, om dess enhet i motsatser eller någonting dylikt,
det går icke an; ty detta är detsamma som att helt enkelt
ignorera dem. Endast en noggrann analys af sensatiönerne
kan här leda till ändamålet Sjelfve hafva vi anmärkt, att
ett absolut lif, som negerar sig sjelf oeh sätter sig såsotn
ett (relativt) lifltist, eller ett absolut andligt och ideelt, som
negerar sig sjelf och sätter sig såsom ett (relativt) materielt
och reelt, är och förblir en uppenbar absurditet. (Anmärkt».
103). Det relativt liflösa och materiella, som finnes till i
och för oss, låter förklara sig på ett mycket enklare ock
naturligare sätt. En repellerande kraft, som attraherar,
eller en attraherande kraft, som repellerar, eller en och
samma kraft, som gör det ena, såväl som det andra, kan
plian-tiseras eller omtalas, men den kan icke tänkas eller
begripas. Én kropp t ex. en magnet kan visserligen verka pl
bäggedera sättet; men denna är ingenting absolut och ingen
princip; den år någonting relativt och ett phænomenj den
är ett resultat i och för oss af tvenne särskilda
samverkande factorer. Den liknar i detta afseendet skymningen hos
den skumögde (se ofvanf. anm. 109).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:31:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/boreliusjj/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free