- Project Runeberg -  Anteckningar om bortgångne samtida /
I:261

(1859-1861) [MARC] Author: Carl August Adlersparre
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lars Hjortsberg - Lars Hjortsberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

efterdöme och handling, under samverkan af
allt som hänför rnenniskosinnet."

Således, för att vara en scenisk artist, i den
upphöjda mening här nu är i fråga, fordras mycket,
men främst af allt: en brinnande kärlek till yrket
jemte ett mottagligt sinne för naturens ingifvelser;
djupt menniskostu-dium, förmåga att göra för sig klart
hvad man vill och dervid förblifva, d. v. s. utan att
hänföras eller bortföras af bifallets sirensånger
eller träffas af grinet och smädelsen. Den gamla,
gyllne regeln: Känn dig sjelf och ö f ver drif
ingenting, skall ligga till grund för sträfvande!.

Hur ofta hör man ej upprepas af dem, hvilka ej
uppfatta skådespelarkonstens innersta mening: att
hon blott inskränker sig till en eftersägning af
hvad som förut blifvit sagdt; hvarföre skådespelaren
blott är att betrakta som en efterhärmnings- eller
kopierings-maschin på två ben. I motsats till en
så ytlig uppfattning skulle jag nästan vilja gå
derhän att påstå, att det erfordras nära nog lika
mycket snille och vetande att värdigt återgifva en
stor och betydelsefull roll, som att teckna den;
ty skådespelaren måste, om karakteren skall bli
helgjuten, icke blott känna hvad författaren känt,
utan dertill skänka handlingens form åt den. Hur ofta
t. ex. i det s. k. stumma spelet kommer ej författaren
ganska lätt ifrån de största svårigheter, genom att
med en betydelsefull vink åt den spelande säga: här
stannar jag, sköt dig nu sjelf, här är fält för dig
att vinna en ära, som vi sedermera broderligt dela
- en delning, som ej kommer i fråga med afseende
å styckets skönheter, då författarens namn ju
försigtigtvis prålar på affischen. Vidare: hur ofta
åtnöjer sig ej författaren att affärda sin hjelte i
dramat med dessa ord, förlagda inom parenthes-tecknet:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:59:43 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bortgang/a0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free