- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
14

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - I. Stillösheten i 1800-talets konst - II. Den nya konsten och de närmare förutsättningarna för dess framträdande

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 14 —

kunna komma över densamma. Konstens värld skulle hädanefter för
alltid bli den vanliga människan främmande.

Det var kubismen och den nya, rent ornamentala konsten, "konsten
man inte kan se, vad den föreställer", som åstadkom denna våldsamma
revolution. Med ett gemensamt namn har denna nya konst med dess
variationer i olika länder — ty den har som en stormvind gripit
omkring sig — kallats primitivism. Intet namn synes, såsom jag strax skall
söka visa, bättre karaktärisera den nya rörelsen i dess början, i dess
ursprungliga grundläggande drag.

II.

DEN NYA KONSTEN OCH DE NÄRMARE
FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR DESS FRAMTRÄDANDE.

Jag sade tidigare, att den avgörande brytningen mellan
arkitekturen och bildkonsten under franska revolutionen hade haft en
synnerligen lång förberedelse. I själva verket hade också denna förberedelse
ägt rum under de 300 år, då bildkonsten började att allt mer
oförbehållsamt ge sig naturkänslan i våld, och därvid målningen mer allmänt
började att stiga ned från väggens muryta för att som oljemålning och
stafflibild nå fram till att bli — en fri konst, som det så stolt heter. I
denna renässansens vårmorgon och i dess kraftiga jord såddes det
tvedräktsfrö, som långt fram i tiden skulle spira upp och för det första
under 1700-talet spränga de bildande konsterna fullständigt isär, för
det andra vid gränsen mellan 18- och 1900-talen resa en oöverstiglig
mur mellan publikens under 400 år utformade och i 1800-talet mognade
naturalistiska konstuppfattning och den, som det nya seklets
konstnärer trotsigt bekände.

I konstens värld pågår i själva verket i denna stund — det kan inte
och bör inte förnekas — en omväxling, i jämförelse med vilken alla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free