Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - II. Den nya konsten och de närmare förutsättningarna för dess framträdande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 17 —
Paul Gauguin: Liggande Tahitiflicka. (Oljemålning.)
borta. Efter "likhet med verkligheten" som ideal för konsten blev det
nya målet största möjliga olikhet med verkligheten. Så långt svängde
pendeln denna gång. Reaktionen gällde inte bara illusionismens banala
ögonvillor utan samtidigt också romantikens mer raffinerade och
subjektiva förvillelser. Konsten och konstnärerna brunno av begär efter
fast mark under fötterna.
Efter individualismens nycker längtade man efter något
påtagligare, mindre variabelt. Efter naturalismens relativitet i allt längtade
man åter mot det absoluta. Efter århundraden av clair-obscure,
atmosfäriskt dunkel eller dimmighet längtade man efter renhet och klarhet.
Efter all analys och detaljförvirring sökte man till enkelhet och syntes.
Efter striden om "likhet med naturen" sökte man en konst, elär denna
2. — Bergh, Efterl. skrifter om konst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>