- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
18

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - II. Den nya konsten och de närmare förutsättningarna för dess framträdande - III. Konstens två grundsidor. Deras olika sätt att framträda i västerländsk konst samt i primitiv och österländsk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 18 —

strid för framtiden var avblåst och inga jämförelser med naturen längre
möjliga. Efter all akademilärdom och överkidtur längtade och
träng-tade man efter naivitet — efter primitivitet.

Paul Gauguins utveckling, då han överger Paris och kulturen för
Tahiti och urnaturen, är typisk och tongivande för hela den tid och den
utveckling, som följer.

Konsten hade gått vill, tappat bort sig på främmande vägar. Det
gällde att finna tillbaka igen till den fasta urgrunden, till urkällan, som
skulle kunna ge förnyad upplysning om konstens sanna, ursprungliga
mening och mål. Konsten måste med andra ord börja, om från början.

Det är mot denna bakgrund omkastningen måste ses för att rätt
förstås. Konsten sökte sig tillbaka till en enkel grundställning, från
vilken den om möjligt skulle kunna svinga sig upp igen till ny flykt.

III.

KONSTENS TVÅ GRUNDSIDOR. DERAS OLIKA SÄTT ATT
FRAMTRÄDA I VÄSTERLÄNDSK KONST SAMT I
PRIMITIV OCH ÖSTERLÄNDSK.

En sådan grundställning trodde sig den sökande konstnärsanden
kunna finna hos den primitiva konsten liksom hos den österländska.
Därvid upptäckte man, att över halva jordklotet behärskades av en
konst med liknande tendens som de här nämnda, det vill säga av en
konst med betydligt enhetligare och klarare utgångspunkt än Europas
vaga och mångskiftande naturalistiska och individualistiska konst, en
konst av utpräglat abstrakt, ornamental och dekorativ läggning. Det
var denna konst, som nu skulle läggas till grund för en den västerländska
konstens renässans i det tjugonde seklet.

Den strid, som för närvarande med våldsamhet pågår i
konstvärlden, står djupare sett mellan två väsensskilda konstuppfattningar,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free