Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - III. Konstens två grundsidor. Deras olika sätt att framträda i västerländsk konst samt i primitiv och österländsk
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 19 —
den klassiskt västerländska å den ena sidan och den primitiva och
österländska å den andra; två konståskådningar med diametralt motsatta
utgångspunkter men bägge otvivelaktigt lika berättigade, eftersom
bägge leda till storartade konstnärliga resultat.
Och här rör jag nu vid det, som åstadkommit så mycken förvirring
nnder senare år: Konsten har två grundsidor, noga svarande till två
Stupad buffel. Väggmålning i grotta frän Altamira. (Paleolitiska tiden.)
olikartade urdrifter inom människan: efterhärmningsdriften och
pryd-nadsdriften.
Den första konst man känner är rent naturalistisk. Det är
djurbilderna från paleolitiska tiden. Men i den yngre stenåldern framträder
en rent geometrisk prydnadskonst. I de omvälvningstider inom konsten,
vi nu bevittna, vill man endast erkänna den senare — vilken också, det
medges, fick mycket större spridning — såsom den verkliga konsten.
Men då jag jämför de första redan mästerliga naturalistbilder man
känner med de första ornamenten, en symmetrisk, jämn rad enkla snitt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>