- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
23

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - III. Konstens två grundsidor. Deras olika sätt att framträda i västerländsk konst samt i primitiv och österländsk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 23 —

ländska tillika med den primitiva å den andra, företräder den förra
huvud,sakligen den naturalistiska linjen — en konst, i vilken
naturformerna spela en klart framträdande roll. Den senare åter
representerar huvudsakligen den ornamentala, abstrakta linjen — en konst, där
ornamentet dominerar, stundom till den grad att det blir
allena-härskande. Hur djupt dessa två konstuppfattningar sammanhänga
med, ja, bottna i två skilda världsåskådningar, får man en idé om, då
man läser den framställning Malte Jacobsson ger av tysken Worringers
undersökningar på detta område.

Först framhålles hur "den primitiva människan" och "den
österländska människan" till sitt väsen äro "den klassiska människan"
olikartade och därför också deras konstutövning. "Det som utmärker den
klassiska människan i hennes förhållande till verkligheten", skriver
Jacobsson, "är enligt Worringer den lyckliga, förtroendefulla
hängivenheten. Världen är inte främmande för henne; samma gudomliga kraft
som genomströmmar det hela tänkes genomströmma även människan
själv; livet är lycka och lugn. Denna antropomorfa allbesjälning blir
ett med den klassiska människans konst. Att konstnärligt skapa är för
henne att åskådligt fasthålla den ideella sammansmältningsprocessen
av den egna livskänslan och den levande omgivningen. Hon vill
förmänskliga, hon njuter estetiskt, då hon av överflödande energi skapar
en livsbild för att sedan leva sig in i den. Hon njuter sin egen själs
verksamhet. Estetisk njutning är objektiverad självverksamhet."

Helt olika gestaltar sig den primitiva människans förhållande till
verkligheten. Hon har ej förtroende till denna verklighet, som hon ej
ännu vetenskapligt genomforskat och erövrat, utan den djupaste
misstro. Den bedrägliga verkligheten synes henne full av faror, av okända,
skrämmande makter och av outrannsakliga möjligheter.

På ett i stort sett likartat sätt ter sig verkligheten även för den
kultiverade österlänningen. Han fruktar visserligen icke naturen på
samma sätt som den primitive, men han misstror henne i icke mindre
grad. Han har genomskådat tillvarons hopplöshet och söker bort från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free