- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
25

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - III. Konstens två grundsidor. Deras olika sätt att framträda i västerländsk konst samt i primitiv och österländsk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 25 —

vad sken, tillfällighet, mångsidighet och relativitet heter för att på så
sätt kunna skänka hela tillvaron en abstrakt, orubblig och opersonlig
evighetsprägel. —

Helt visst är Worringers här framställda teori om den primitiva
och den österländska konstens uppkomst och innersta drivfjäder, till
åtskillnad från den klassiska konstens, ytterligtgående och tål, såsom
Jacobsson också påpekar, gott vid vissa modifikationer. Förtjänsten
bos den, det sanna och värdefulla däri, är, att Worringer trots
överdrifterna lyckats visa, att man måste uppfatta den primitiva människan
som ett på annat sätt inställt väsen och icke blott — såsom vanligen
sker — som en rudimentär kulturmänniska. Det fel han begår är att
göra den primitive konstnären alltför genialt aktiv och medveten. Han
gör honom till en modern, estetiskt kultiverad konstnär, ja, utan att
själv veta av det, nära nog till en 1900-talets kubist. Man känner igen
vissa argument, som moderna kubister använda. Att de av honom
utvecklade idéerna visa ett ganska långt gående släktskap och samband
med den moderna kubismens eller låt oss säga primitivismens idé, synes
mig påfallande. Den moderna konsten fordrar också för att rätt förstås
— detta tycks mig aldrig klart nog ha framställts — en helt annan
inställning av vår psyke än den, vi varit vana vid inför naturalistkonsten.
Det är just detta, som gör den så svårtillgänglig för flertalet människor.
Om denna nya inställning naturligtvis inte alldeles sammanfaller med
den av Worringer beskrivna, så står den i alla händelser primitivismen
betydligt närmare än den, vi vant oss vid under konstens långa
naturalistperiod.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free