- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
27

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - IV. Den s. k. ”inlevelsens” roll i den västerländska kosnten och människans olika inställningar vid njutande av konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 27 —

levelse, men otvivelaktigt synes mig, att det är den för den klassiske
västerlänningen i alla tider mest betecknande.

Yad är då Einfühlung — inlevelse över huvud taget!

Till svar på den frågan citerar jag några belysande ord ur en
uppsats av Alf Ahlberg i tidskriften Psyke för 1905, kallad "Till inlevelsens
psykologi". "Med namnet Einfühlung betecknar man som bekant den
psykologiska process, i vilken vi liksom projiciera vårt eget jag, vårt
inre tillstånd, vår verksamhet och vår känslostämning på tingen i
yttervärlden. Yad de yttre sinnena direkt ge oss av de ting, som omgiva oss,
äro komplexer av linjer, färger, ljud o. s. v. Härtill komma de
repro-duktiva element, vi assimilera därmed, och som väl i verkligheten
utgöra den ojämförligt större delen, av vad vi kalla yttervärlden. Men
nu är verkligheten något helt annat än ett sådant system av
bildkomplex. Bakom eller rättare i de döda formerna se vi liv och rörelse,
spänning, kamp och strävan. Tingen omkring oss leva. De ge uttryck
för något av vad vi omedelbart förnimma i vårt eget inre, något andligt.

Detta gäller först och främst människorna. Yi veta omedelbart
utan att reflektera däröver, att de äro väsen av vår egen art, känna
som vi, tänka som vi, glädjas, sörja, lida, älska och hata. Och vi veta
icke blott, att så är förhållandet, vi veta även något, låt vara mycket
litet, av vad som försiggår i deras inre. Vi se omedelbart, när de äro
glada, sörja eller vredgas. En blixt ur ögat, en ryckning på axlarna, en
obetydlig rörelse med handen, en knappt märkbar krusning av
läpparna — allt detta ger uttryck åt lika många affekter och
känslostämningar. Hur kunna vi se detta, då vi ju omedelbart äga tillgång blott
till vårt eget inre? Genom Einfühlung, det vill säga därigenom att vi
omedelbart lägga in ett stycke av vårt eget inre däri."

Ahlberg betonar emellertid framför allt och med styrka, att varje
objekt, som existerar för oss, alltid är genomträngt av vår inre
verksamhet. Intet objekt är "givet" genom sinnena, utan i varje
sinnesåskådning ligger en syntetisk aktivitet, ett tillägnande. Författaren
citerar i detta samband följande ord av Herder: "Der empfindende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free