- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
29

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - IV. Den s. k. ”inlevelsens” roll i den västerländska kosnten och människans olika inställningar vid njutande av konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 29 —

Vid tillägnandet och njutandet av rent arkitektoniska och
geometriskt monumentala former, spelar inlevelsen alltjämt sin givna roll,
men den är här av mindre komplicerad och mer elementär art. Vi erfara
en känsla av allmän kraftspänning, av ett uppåtstigande eller ett
nedåt-fallande, av rum som vidga sig eller tränga ihop sig, av rytmisk
indelning o. s. v. men framför allt av krafter i jämvikt eller utan sådan.
Ett behag hos former av detta geometriska slag är, att de vanligen äro
lättare att omspänna med blicken och att fatta rent intellektuellt.
Arkitektoniska former njutes från känslosynpunkt på nyssnämnda
elementära sätt, men för övrigt övervägande förståndsmässigt. Vår
inställning är därför en helt annan, när vi njuta arkitektoniska och
geometriska former, än när vi njuta organiska. Den intimare
reproduktionsverksamheten måste i det förra fallet i viss mån avkopplas — det
vill säga behärskas av vår vilja. "Vill arkitekturen, såsom ofta är fallet,
ge åskådaren mer preciserade, mer intimt mänskliga känslostämningar
än de nyssnämnda elementära, måste den komplettera sitt ursprungliga
register och taga organiska former, till exempel skulpturala naturbilder
i sin tjänst, det vill säga sådant som står vår natur närmare och tillåter
ett intimare inkännande. Men genast blir åskådarens inställning en helt
annan och mer komplicerad. Varje konstnärligt verk, där konstens
båda sidor på en gång skola göra sig gällande, måste byggas med stor
konstnärlig taktkänsla, så att inte svårigheter skall kunna uppstå för
åskådaren att kunna njuta verket både abstrakt-konstruktivt och
samtidigt konkret-mänskligt. Konstverket måste med andra ord ha en allt
enande stil. Stil är också — enligt en gammal god definition — en i
alla sina yttringar konsekvent sammanhängande avvikelse från naturen
i rent konstnärligt harmoniserande syfte. Men svårigheten att kunna
i ett och samma verk till fullo försona två skilda konstnärliga
utgångspunkter och två olikartade inställningar skall för visso alltid förbli det
hotande molnet vid den västerländska konstens horisont.

Det är av dessa skäl rätt förklarligt, att konsten har benägenhet
att kasta sig från den ena ensidigheten till den andra, att periodvis

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free