- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
30

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - IV. Den s. k. ”inlevelsens” roll i den västerländska kosnten och människans olika inställningar vid njutande av konst - V. Det matematiskt skönas problem inom den västerländska konsten. — Antikens och gotikens guldåldrar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 30 —

vara uteslutande oorganiskt-ornamental, och periodvis ensidigt
orga-niskt-mänsklig. På så vis undvikas svårigheterna för konsten att
försona sina två skilda grundsidor och de olikartade inställningar dessa
fordra.

V.

DET MATEMATISKT SKÖNAS PROBLEM INOM DEN
VÄSTERLÄNDSKA KONSTEN. — ANTIKENS OCH
GOTIKENS GULDÅLDRAR.

I över 400 år har bildkonsten nu haft en avgjord tendens i
organisk-humanistisk riktning, en tendens som småningom mynnat ut i vår tids
l arocka strävan efter ren naturillusion och resulterat i en obestämdhet,
ett kaotiskt virrvarr i den rent konstnärliga kompositionen, som gjort
varje slags inträngande i verket så komplicerad och svår, så utan rytm
och behag, med andra ord så okonstnärligt, att en reaktion redan av
detta skäl måste komma.

I våra dagar har därför också inträffat, att konsten plötsligt kastat
om från ytterligtgående naturalism till en lika ytterligt gående
orna-mental stilkonst. På så sätt har den sökt undvika svårigheten att
försona de två grundsidorna. Efter den långa blindheten för konstens
matematiska och ornamentala sida gör man sig nu, yr av
upptäckar-glädje, i ett slag lika blind för konstens andra, hittills ensidigt dyrkade
sida, naturavbildningen. Man botar den långa blindheten på det ena
ögat med blindhet på det andra.

Detta är kort och gott vad vi nu uppleva i våra dagars fria,
abstrakt-ornamentala konst, en konst som märkligt nog och till skillnad
från tidigare perioders ornamøntalkonst alltjämt utföres i oljefärg,
lera och gips — naturalistmaterialen par préférence.

Västerlandet har tidigare haft ren ornamentalkonst, som
naturligen principiellt sett är lika berättigad som naturalistkonsten. Och den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free