- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
51

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VI. Arkitekturens naturliga ledarroll inom de bildande konsterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 51 —

Jörgen Sonne: Thorvaldsens mottagande i Köpenhamn. Parti av freskomnlning
å Thorvaldsens museum.

konstnärerna i stort sett utan ryggrad och villrådiga och vacklande.
De bli med ett ord stillösa.

Att ändå mitt i den värsta dekadansen inte en gång sinnet för
monumental stil varit helt och hållet utdött hos bildkonstens idkare, hur
tynande liv det än måst föra, det visar några enstaka, verkligt betydande
verk från denna tid, verk skapade liksom på trots mot tiden. Jag vill
här endast nämna ett par exempel, vilka jag just kommit att tänka på,
och vilkas stil synes mig kunna erbjuda goda anknytningspunkter vid
den stilkonstens pånyttfödelse vi alla längta efter, och mot vilken vi
nu synas vara på väg.

Först nämner jag då ett nordiskt verk, dansken Sonnes storartade
freskomålningar utanpå Thorvaldsens museum, dessa fresker, som
verkade som en uppenbarelse på de franska konstnärer, som år 1888
med anledning av den stora, franska utställningen i Köpenhamn
besökte den danska huvudstaden. Dessa målningar äro utförda i den mest
ädla, arkitektoniska stil och med en sträng alltigenom
rvtmiskt-mate-matisk hållning utan att därför naturligheten i det hela, men väl
illusionismen, skjutits åt sidan. Sonne har här förmått sammansmälta
konstens två sidor, prydnadssidan och efterhärmningssidan till full
och skön harmoni inom sin bestämda gräns. Det är vad ädel stil
beträffar ett verk av förebildlig art för alla tider, men särskilt för vår.

Ett monumentalt skulpturverk av liknande verkan vill jag också
nämna: fransmannen Bartholomés för väl 40 år sedan utförda Le lion

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free