- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
52

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VI. Arkitekturens naturliga ledarroll inom de bildande konsterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bartholemés: Le lion de Belfort.

de Belfort, varav ett exemplar finnes på place d’Enfer i Paris. Detta
väldiga stenlejon, som reser sig mitt på platsen och avtecknar sig mot
himlen samman med byggnaderna runt denna, vilka bilda dess
bakgrund, är i påfallande grad kubistiskt hållet, påminnande om de
egyptiska djurskulpturerna. Och till den grad naturlig är här den kubistiska
formen, att ingen människa med sunt förnuft kan känna sig tillbakasatt
därav. Lejonet är ett stycke utmärkt arkitektur och ändå tillräckligt
organiskt i formen, att intet däri kan stöta vår naturkänsla för huvudet
endast föra densamma upp på ett konstnärligare plan, där vårt förstånd
och vår känsla samtidigt kunna mötas. Ett rent naturalistiskt lejon här
på denna plats som symbol för den stolta okuvligheten och i denna
väldiga skala skulle ha verkat rent löjligt. Kubistlejonet sett i samband med
platsen och de omgivande husen, alltså samman med den övriga
arkitekturen, verkar däremot sublimt. Vad som framför allt åstadkommer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:42:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brefter/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free