- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
54

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VII. Den nya konstens huvudfel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 54 —

sällan eller aldrig ger ringaste motivering, varför den använder så hårt
stiliserade former. Ty att denna konstriktning är en reaktion mot en
tidigare och motsatt konststil, är i längden nog motivering. Abstrakta,
geometriska, rent ornamentala former såra västerlänningen, då de
omotiverat uppträda mitt i den fria konsten. Att i fri och fet
oljefärgskonst införa en dylik bårdstilisering av naturformerna måste förefalla
lika absurt för betraktaren, som när han på framsidan av San
Marco-kyrkan i Venedig ser oljefärgsaktiga Tiziantavlor illusoriskt återgivna
-— i mosaik. Bägge delarna äro precis lika meningslösa.

Georg Göthe har redan för fem år sedan i en uppsats i Nordisk
Tidskrift på ett utomordentligt klargörande sätt påvisat den nya
konstens bristande sinne i här berörda hänseende. Han visar där, hur all
dylik geometrisering av naturformer tydligt pekar bort från den fria
konsten, hän mot arkitekturen och hantverket. Den liksom ropar efter
arkitektoniskt underlag i allra intimaste anslutning. I samma stund den
får en dylik anslutning blir allt både naturligt ocli begripligt. Alla
människor fatta genast, att kravet på "likhet med verkligheten" måste bli
ett belt annat, så fort det är fråga om rent dekorativ, så kallad använd
konst, att man till exempel inte kan begära någon behaglig och intim
inlevelse eller någon naturillusion i en pannå på ett skåp, om denna
pannå är utförd i marketeri. Får västerlänningen klara skäl låter han
sig nöja, men han medger intet onödigt eller omotiverat våld på sin
naturkänsla eller sitt nedärvda mångomfattande formintresse.

Det är i mitt tycke något i hög grad ologiskt i denna fordran hos
den nya konsten att alltjämt trots sin till det yttre utpräglade dekorativa
stil få vara en fri konst liksom naturalistkonsten. Det var friheten från
arkitekturen, som förryckte den fria konsten i 1800-talet. Det ser ut
som om samma frihet skulle föra även 1900-talets konst ut på ett
sluttande plan. Och ändå gör sig behovet av en fast ornamentalkonst nu
kanske mer än någonsin gällade. Hyreskasernerna med sina opersonliga
och tillfälliga hemvist för människor ha börjat att åtminstone delvis

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free