- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
59

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VII. Den nya konstens huvudfel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 59 —

att utan något som helst hänsynstagande till naturen fritt komponera
sitt verk, som honom lyster. Att våldföra sig på naturen har under dessa
förhållanden blivit en berömlig gärning. Ju större frihet konstnären i
detta hänseende vågar ta sig, dess större, djärvare och konstnärligare
anses han. Dessutom är han "skapare" och icke "kopist". Den av
fanatism blinde konstnären känner till slut inte längre det våld, han
samtidigt gör på isin egen västerländska natur. Men kan han begära, att
också alla andra västerlänningar, vilka till äventyrs betrakta hans konst,
skola godvilligt göra våld på sig själva. Var och en, som inte nått fram
till den ultramoderne konstnärens förakt för människan i konsten eller
till okänslighet för de vanskapta former, den nya primitivismen i
dekorativt syfte levererar, skall helt visst tycka, att priset han ålägges
betala för den ofta utsökta dekorativa njutningen, det vill säga de
kroppsliga och andliga lidanden denna samtidigt kostar* honom, är väl
högt tilltaget. Särskilt skall han tycka det, om ban har kunskap om, att
i vissa tidigare konstperioder än sliönare dekorativ och matematisk
verkan kunnat ernås utan något som helst dylikt martyrium som pris.
Att i äkta primitiv konst en ofta långt gående deformering av naturen
förekommer är sant, och att denna inte där sårar oss i fullt lika hög grad
som i den ultramoderna konsten är också sant, men detta beror helt och
hållet på en av den moderna människan förvärvad förmåga av historisk
inställning. Vi bedöma med andra ord deformeringen där på helt annat
sätt eller som en historisk nödvändighet, som vi måste taga med i
räkningen och stundom till och med kunna glömma helt eller delvis för
betydande konstnärliga egenskaper.

Men antiken och gotiken, som vi nu grundligt känna, ha längesedan
visat västerlandet, att en klar matematisk grundordning i själva
kompositionen, det vill säga i helheten, låter sig mycket väl förenas med
sköna, naturalistiskt välskapade former i delarna. Och de ha samtidigt
visat, att på detta sätt den hittills högsta konst av rent västerländskt
skaplynne frambragts. Men det är just detta västerländska
skaplynne man nu vill göra våld på till förmån för det österländska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free