- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
63

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VII. Den nya konstens huvudfel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 63 —

av de kubistiskt sönderstyckade figurerna längst fram i förgrunden
och delvis dölja denna, om molnets ornamentala form därigenom blir
angenämare för ögat. Molnet hör alltså samtidigt hemma både i
för-och bakgrunden. Dylika fenomen äro vanliga i kubistkonsten.
Respekten för enhetlig planbyggnad i bilden är upphävd. Från relief synpunkt
är detta detsamma som ren anarki; fullständigt kaos eller med andra
ord all konstnärlig ordnings upphävande.

Endast om man för det första kan i möjligaste mån avkoppla sin
naturkänsla och för det andra stålsätta sig mot den starka eggelse inåt
tavlan, kubistbilden i så hög grad ger och på så vis når fram till att se
även denna bild enbart som ytmönster, kan man få upp blicken för den
ofta betydande ornamentala skönhet, denna bildkonst i likhet tned
Matisseskolans rena ytkonst förmår att skapa.

Men kubismen bygger numera på en begreppsförvirring ocli har
därför småningom utmynnat i ren stilförbistring, det vill säga i
motsatsen till vad den ursprungligen ville nå — klarhet, enkelhet,
stränghet, stiltukt. Ty den var ju reaktionen mot det matematiska och
individualistiska virrvarret i 1800-talets slut.

För att radikalt undvika svårigheten med de tidigare nämnda två
inställningarna, vilka antiken och gotiken dock visat, att konsten kan
övervinna, traktade den nya konsten i sin begynnelse efter att i
möjligaste mån förenkla hela det konstnärliga problemet och göra konsten
ensidigt ornamental och matematisk. Men inte många år ha gått,
förrän flera av de unga konstnärerna under sitt fria ocli obundna
skapande vid staffliet, där alla hugskott alltjämt äro tillåtna och ingen
arkitektur vägledande, hamna i en konst som fordrar tre inställningar
samtidigt. De sista dagarnas kubistkonst fordrar nämligen vid närmare
påseende att vi skola se konsten dels naturalistiskt — ty naturen har
kubismen visst inte trots alla proklamationer helt slopat eller
deformerat lika hårt och oigenkännligt hela bilden igenom, utan här och där
i denna uppdyka relativt naturliga formpartier vilka oemotståndligt
räcka åskådarens naturkänsla — dels som rent ornamentalt ytmönster,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:42:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brefter/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free