- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
66

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VIII. Framtidsutsikter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 66 —

VIII.

FRAMTIDSUTSIKTER.

Och likväl tyckes det, som om vägen ur denna förbistring liksom
ur denna isolering låge öppen och klar. Den moderna ornamentala och
matematiska konsten skulle helt visst på relativt kort tid bli sund,
stilfull och västerländsk bara den följde sin egen här förut nämnda
fingervisning, som odisputabelt pekar hän mot arkitekturen och hantverket,
konstens gamla bundsförvanter, vilka med sina klara matematiska
former bjuda den nya bildkonsten den bästa och naturligaste
anslutning. Mycket av det som synes oss onaturligt och meningslöst skulle
då, såsom tidigare sagts, bli naturligt och logiskt. Och beröringen med
klara, praktiska och förnuftiga uppgifter samt icke minst med nya och
krävande material, som inte låta hantera sig hur som helst eller äro
villiga att följa varje individuell nyck, skulle småningom bringa hela
riktningen med dess nuvarande sjukliga överdrifter och absurditeter
—• till och med dess ringaktning för människan och människokroppen
— in i måttfullare oeh naturligare banor. Medan den möderne
konstnären nu i sin fria konst endast på spekulationens väg och genom att
medvetet förvanska sitt konstnärliga materials —• oljefärgens eller
lerans —- natur når fram till sina abstrakta och geometriska bildformer
skulle han då i stället på inspirationens väg, det vill säga genom att
logiskt följa de olika materialens oeh ändamålens ingivelser i en bunden
konst osökt nå det, han nu förgäves i fri form söker, stil och harmoni.
Till varje undrande "varför’ inför de nya. bildformerna skulle dä också
finnas ett klart och ovedersägligt därför. Och det är en sådan klarhet
utan omsvep 1900-talsmänniskans intellekt fordrar.

Här går enligt min mening vägen till räddning ur det nuvarande
konstnärliga virrvarret och samtidigt vägen till en ny sam häll skon st —
till på köpet av västerländskt kynne. Alldeles tydligt har intresset för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free