- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
68

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VIII. Framtidsutsikter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 68 —

Prydnadsglas friln Kosta glasbruk. Komponerade av Edwin Olsson-Öller s.

utvecklingen. De som envisas att i hela rörelsen endast se ett påhitt av
halvgalna konstnärer bedraga sig storligen. Den moderna konsten med
sina pi’imitiva och forcerade låter är en etapp på vägen under
bildkonstens gradvisa återgång från staffliet till väggen, från oljefärgen
och leran till de verkliga arkitektoniska och dekorativa materialen.
Den är en naturlig om än irrationell övergångsform. Det är bara
beklagligt, att den nya konstens män ännu inte velat till fullo inse och
förstå detta. Kubismen kan, om man vill använda en populär bild,
liknas vid en hästkur, ett våldsamt botemedel mot allt vad banalt
illusionssökande och fotografisk efterhärmning i konsten heter — och
sannerligen är inte redan det ett stolt resultat. Det kan ju hända, att
Einar Lexow har rätt, när han i sin tidigare nämnda uppsats säger,
att vi om några år komma att betrakta den, ungefär som vi betrakta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free