- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
69

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stilproblemet i den moderna konsten - VIII. Framtidsutsikter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 69 —

jugendstilen. Men det är min fasta övertygelse — liksom helt visst också
hans — att kubismen trots allt har haft en mycket viktigare och mer
genomgripande mission att fylla för konstutvecklingen i Europa än
den ytliga och billiga jugendstilen hade. Kubismens fingervisning,
ehuru våldsam och brutal, har dock alltid pekat i rätt riktning mot
arkitekturen och hantverket, det vill säga den dekorativa, den bundna
konsten.

Härav följer emellertid icke — åtminstone enligt min mening —
att den europeiska konsten för all framtid skall bli uteslutande
dekorativ och varje fritt konstskapande hädanefter en gång för alla
omöjliggjord. Yisst icke. Jag tror bara att det är sunt och riktigt, att i ett
livskraftigt samhälle konstens flesta alster äro av utpräglat dekorativ
natur, liksom att dess största och monumentalaste verk äro det.
Därigenom blir konsten på ett helt annat sätt rotfäst i samhället och det
dagliga livet, än vad nu är fallet. Och därför hälsar jag den vändning
mot arkitektur och hantverk, som nu förnimmes i bildkonsten, med stor
glädje. Men vid sidan av en bunden konst skall helt visst i Europa
alltid finnas jordmån för en fri, mer intim och mer naturalistisk
bildkonst. Ty förutsatt att även en äkta västerländsk dekorationskonst
sådan vi nu hoppas på, alltid i sina formskapelser skall bli mer intim
och mer naturalistisk än den rent abstrakta och österländska, med
andra ord mer i släkt med hellenisk och gotisk konst än med egyptisk
eller kinesisk, skall helt visst i vår världsdel ändå alltid kvarstå behovet
av en fullt utpräglad "Einfiihlungskonst" vid sidan av den dekorativa.
En sådan parallellföreteelse till en rent dekorativ bildkonst och
samtidigt fullt utpräglad naturalistkonst är som bekant intet nytt i
konsthistorien. Redan det gamla Egypten uppvisar ja en sådan. Antagligt
synes mig också, att en äkta dekorativ konst, därest den verkligen fått
det rotfäste och den utbredning i samhället, som rätteligen tillkommer
en dylik, på samma gång skall kunna ha det stora och reglerande
inflytande på den samtida fria och naturalistiska konsten, att den för fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free