- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
75

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En intervju med mig själv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EN INTERVJU MED MIG SJÄLV

—• Käre vän, vad var egentligen meningen med din "Vision", det
där "stiliserade" landskapet från Visby med guldbåtarna på — du vet,
som fanns på Konstnärsförbundets utställning1? — Det väckte ju så
mycken undran och så många frågor, så många häftiga åtbörder och
både glada och elaka skratt. Vad var din mening! Om det fanns någon,
så ut med den! Klarhet är av nöden.

— Min enfaldiga och oskyldiga mening var att ge åskådaren en
vidsträckt och strålande landskapsvy, en vy, som samtidigt med att
den bjöde hans öga stora linjer och fulltonande färger kunde lyfta hans
sinne från vardagslivet och den nyktra verkligheten till sagostämning
och äventyrslusta. — Sådan var min mening. Tanken därpå föddes belt
naturligt utan ringaste krumsprång framför det motiv utanför Visby
stadsmur, som — fritt utlagt och omdanat i enlighet med den
stämning jag åsyftade — bildar stommen i tavlan.

— Men varför är tavlan vad man kallar "stiliserad" — i motsats
till dina föregående som ju tillhöra de "illusoriska"!

— Av tvenne skäl. — För det första ansåg jag mig i en dekorativ,
brett hållen framställning, utan distraherande realistiska detaljer,
lättare kunna framhålla och understryka för åskådaren vad jag här
ansåg viktigast: landskapets storslagna arkitektonik, den egendomliga,
fantasien till flykt inbjudande rytmen i dess linjer. Det illusoriska
måleriet vill icke gärna veta av ett sådant fritt och egenmäktigt
hand-skande med tyngdpunkten för åskådarens uppmärksamhet. I en
realistisk porträttvy hade även motivets oviktigare element måst mer eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free