- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
86

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Några ord till Frödings bild

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 86 —

naturlig storlek. Det gick i flygande fläng och blev långt bättre än jag
väntat. Och i ett nu stod det klart för mig, att jag måste tillgripa ett
helt nytt tillvägagångssätt, en helt annan stil än min vanliga,
naturalistiska, om jag ville lyckas måla Gustaf Fröding, i synnerhet den
Gustaf Fröding, som föresvävat min inbillning allt sedan besöket på
hospitalet: en hög och mystisk treenighet av profet, martyr och — faun.
Ty något av faun, av naken, sinnlig naturvarelse syntes mig alltid
skymta fram mitt i liögheten. Men det var så långt ifrån, att intrycket
av hans personlighet härigenom förringades, att det i stället just genom
denna tragiska rest av ett dionysiskt drag fördjupades och stegrades.
Mitt huvudsakliga arbete skulle hädanefter försiggå på ateljén, långt
borta från modellen, och jag skulle hos Fröding endast göra teckningar,
utkast, färgskisser och annotationer i mängd. I nödfall skulle jag också
tillgripa min kamera. Och på ateljén skulle jag efter behov använda
någon passande modell. Nu måste jag komma till ett resultat. På detta
nya sätt kunde jag också göra den stora vinsten: att slippa plåga
Fröding över hövan med modellsittning. Detta hade däremot aldrig kunnat
undvikas, om jag valt min vanliga, långsamma metod och försökt den
omöjliga uppgiften att måla hela den stora bilden direkt efter Fröding
själv. Vad det nu gällde var: en monumental minnesbild i ett slags
lapidarstil. Men en sådan kunde näppeligen utföras med vanlig oljefärg,
som alltid mer eller mindre frestar till full naturalism och dessutom
på grund av sina nyckfulla torkningsprocesser icke tillåter målaren att
återkomma till arbetet när som helst, såsom jag behövde. Av dessa skäl
valde jag temperafärger, som syntes mig både lätthanterligare och mer
lämpliga för den förenklade dekorativa verkan jag ville uppnå.

Ungefär samtidigt härmed började Karl Otto Bonnier, som redan
då grundlagt sin samling författarporträtt, tala om att bygga en villa
på Djurgården, och jag slog med anledning härav fram tanken på att
möjligen kunna få måla Fröding al fresco på en vägg i villan. På så vis
skulle porträttet osökt få den rätta monumentala stilen. Tanken tycktes
tilltala Bonnier, och jag drev nu en tid på med arbetet i avsikt att seder-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free