- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
95

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstmuseet som skönhetsvärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 95 —

Nu står emellertid sedan en tid en reaktion för dörren i
museivärlden. Män som B ode, Lichtwark, Tschudi, Osthaus, Swarzenski m. fi.
b a redan nedlagt betydande kaft på att skapa en bättre tingens
ordning inom museiverksamheten. Yad det gäller är i korthet: att av de
tidigare s. k. "likbodarna" så vitt möjligt skapa levande
skönhetsvärldar.

Ju bättre detta skall lyckas, dess betydelsefullare skall för visso
den roll bli, som dessa "åskådningens folkhögskolor" •— såsom
museerna också med rätta kallats — komma att spela för det moderna
kulturlivet, i vilket de redan sedan länge ingå som en väsentlig och numera
ofrånkomlig del.

*



En första och synnerligen viktig faktor för skapandet av en sådan
skönhetsvärld är en vacker och festlig arkitektur, vilken kan bidraga
till att väcka och underhålla stämningen hos åskådaren. Ett museum
skall med sina många hallar, salar, trappor, gårdar o. s. v. behaglig!
påverka de besökandes sinne och bjuda dem den lämpliga bakgrunden
till den skönhetskult konsttemplet som helhet är avsett att tjäna. Detta
insågs redan i den tidigaste museiregimens dagar, åtminstone av
museernas arkitekter. Konstsamlingarna kommo ju merendels direkt från
slotten till museerna, och arkitekterna hade alltjämt vid uppgörandet
av sina planer konstverkens forna ståtliga installation för sina ögon.
Litet varstans på kontinenten uppfördes därför under det förra
århundradets lopp väldiga, palatsliknande museibyggnaden ofta högstämda
med sina väldiga mått och sina oändliga pelarhallar, men samtidigt
oftast så opraktiska, att skönheten i hög grad blev lidande därpå. Det
förnämsta felet var, att det vanligen inte fanns några reella väggytor
i de sköna pelarsalarna, på vilka man kunde något så när hyggligt
placera den väldiga, merendels osovrade härskara av målningar, ej sällan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free