- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
102

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstmuseet som skönhetsvärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— .102 —

åskådaren kan få fördjupa sina intryck och riktigt tränga in bakom
konstens kulisser.

Här ocli där anordnas naturligtvis också viloställen, med föga eller
kanske ingen konst, för att ge publiken tillfälle att hämta ny kraft
eller för att lämpligen bereda den för någon kommande effekt.
Museimannen måste ständigt sätta sig in i publikens känslor och veta att
skickligt ekonomisera med åskådarens uppmärksamhet. Även de
utsöktaste njutningar trötta i längden, i synnerhet om de serveras i för stor
myckenhet samtidigt. Men redan omväxling vilar sinnet.

För museerna gäller i eminent grad vad Spencer i "Stilens filosofi"
säger angående lagen för den största konstnärliga effekten: "Ju enklare
och bättre ordnade delarna äro, dess större varder ock verkan." Därför
har också reducering och koncentrering av det konstnärliga materialet
i museerna ställts upp som en första fordran för deras förnyelse.

Konstmuseerna ha hittills med sin merendels kaotiska anhopning
av föremål verkat mera som stora magasin än som museer. Men liksom
kaos är motsatsen till skön ordning, är magasin motsatsen till museum.

Den sköna ordning, som fordras i ett museum, är av tredubbel
natur. Först och främst skall den tilltala ögat. Konstverken i en sal
eller ett kabinett måste därför anpassas efter rummet, d. v. s. de skola
placeras så att de dekorera och indela detta vackert och
jämvikts-fullt — från rent matematisk arkitektonisk synpunkt — samtidigt som
de tillsammans för sig bilda en sluten harmonisk stilensemble.

Vidare och för det andra skall denna sköna ordning tilltala vår
lcänsla. Varje rum i museet skall, så långt det är möjligt, genast vid
inträdet meddela åskådaren en bestämd helstämning. Belysning,
vägg-färger, urval av föremål och motiv, tidstypisk uppställning,
kontrastverkan till övriga rum o. s. v. — allt detta skall bidraga att för vart
särskilt mm väcka till liv en specifik stämning, historisk eller modern,
hos åskådaren; ty det är ut ifrån en dylik stämning de enskilda,
konstverken måste ses för att rätt och fullt förstås.

Till slut och för det tredje skall denna ögonfägnande, stilfulla och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free