- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
105

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstmuseet som skönhetsvärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 105 —

Ii gliet en. Allmänheten står i ett museum vanligen oförstående inför de
flesta konstens manifestationer, vilka icke direkt beröra hennes
vanliga livsintressen. Hur rusar ej den stora publiken i allmänhet
ointresserad igenom de salar där det hänger gamla mörknade tavlor? Detta är
i viss mån naturligt. Färgernas en gång levande friskhet har här länge
sedan förlorat sin stimulerande verkan. Och då därtill själva ämnena
ligga utanför publikens och tidens intressesfär, så vill det givetvis
alldeles särskilda anordningar till för att kunna fånga och kvarhålla
den stora publikens intresse för de mörknade bilderna.

Men det är just sådana särskilda anordningar den nya
musei-regimen vill söka åstadkomma, och den bemödar sig därvid — såsom
jag redan tidigare sagt — att tillägna, sig de rätta psykologiska och
pedagogiska synpunkterna. Genom en på alla punkter väl beräknad,
ständigt växlande, stilfull och stämningsfull uppställning vill den söka
väcka och utbreda publikens intresse och förstående till alla
konstperioder och konststilar i ett museum.

Ju mer den nya regimen skall lyckas göra konstmuseet till en enda
stor och sammanhängande skönhetsvärld, ju mer den därstädes skall
lyckas levande åskådliggöra den betydelsefulla sanningen, att alla de
successiva stilförändringar de sköna konsterna under tidernas lopp
genomgått äro typiska uttryck för de själsliga stämningar
mänskligheten steg för steg genomlevat, dess mer skall den för visso kunna
förmå publiken, vår tids vakna och vetgiriga publik, att dröja vid och
intressera sig för dem alla. Även de mest estetiskt finbildade måste
ju tillägna sig en historisk ståndpunkt och stämning för att rätt och
fullt förstå gammal konst. De matematiska och tekniska sidorna av
bildkonsten, vilka nu av modet för dagen skjutits så i förgrunden,
tillfredsställa i och för sig i längden ingen. Inte ens konstnärerna, som ju
också äro människor. Hur mycket mer behöver inte då den stora
publiken omtänksamt introduceras i den rätta historiska miljön och
stämningen, om den skall kunna nå fram till den "sympatiska förståelse"
av gångna tiders konst, som först gör allting däri, även de mörknade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free