- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
107

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstmuseet som skönhetsvärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 107 —

skans eller mänsklighetens bikt. Detta gäller vildens emotionella
utstyrsel av sin egen kropp lika väl som den himmelsträvande gotiska
katedralen; det gäller Tintorettos kärva färgdramer och Michel Angelos
patetiska plastik lika. väl som rokokokoaistens kärlekssmussel med idel
mjuka, smekande linjekurvor eller empirstilens plötsligt, uppstramade,
militäriska raklinighet. Och ett konstverks skönhet sammanhänger
från denna synpunkt intimt med den större eller mindre
ändamålsenlighet härvidlag, som finnes uttryckt i den använda, formen.

All konst, till och med den mest avlägsna och främmande, bör
kunna göras fattbar även för den stora publiken, bara den presenteras
levande och karaktärsfullt på sin rätta plats i ett klart angivet
sammanhang och med lämpliga bryggor, konkreta och abstrakta, utlagda
för minnet, känslan och fantasien.

Detta måste nödvändigtvis vara ah levande, modern och
demokratisk museiverksamhets bärande ledmotiv, dess a och o.

*



Som lämpliga "bryggor" av konkret natur i t. ex. en målningssal
använder den nya regimen bland annat skulpturverk, möbler, keramik
o. s. v., men givetvis endast sådana föremål som passa i den givna
ensemblen och som kunna åstadkomma en tydlig stegring av dennas
stilintryck, stämning och bildningsvärde, samtidigt som de bryta den
vanliga museala enformigheten. Men måttfullhet, är här av nöden. Ty
det är icke meningen att åstadkomma några fullständiga
rums-mteriörer. Varje sådan strävan vore absurd. Det är ett konstmuseum
det är fråga om och icke ett kulturhistoriskt museum. Det är ett
syntetiskt skönhets- och stämningsintryck det gäller att skapa och icke illusion
av en mer eller mindre fullständig, brokig och vulgär "verklighet".
Jag hänvisar än en gång tiU de små kabinetten i Hirschsprungska
museet, liksom till ett par av de italienska rummen i Kaiser
Friedrich-museet, såsom mönster.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free