- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
120

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nordisk natur och nordisk konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 120 —

att åstadkomma en uppfinning annat än en sådan, vars enkla
grundämnen kommit till hennes medvetande utifrån, och enär hennes
inbillningskraft rör sig villigast i samma riktning som hennes vanliga
dagliga iakttagelser så följer nästan med nödvändighet, att det
egendomliga, som är förhärskande i dessa vanliga iakttagelser, måste trycka
sin prägel även på hennes uppfinning." — I Sverige har i fråga om
konstnärernas uppfostran hittills gjorts allt för att göra dennas
påverkan av de nordiska omgivningarna så obetydlig som möjligt. ■—
Det är ej med grekiska och latin man lär ungdomen modersmålet. Det
är ej heller i "lägre" eller "högre" "antikklasser" man lär dem känna de
nordiska former, med vilka en nordisk konst ensamt skapas.
Konstakademiens "modellskola" heter också betecknande nog "högre
antikklassen". Man tecknar även där på mellanstunderna efter antiken för
att ej alltför snart glömma de klassiska lärdomarna. Andan som råder
där är inspirerad av antiken; man märker det alltför ofta vid valet
av modellens "ställningar" i denna skola — och valet av ämnen vid
elevernas pristävlingar. Vill man en gång få se svensk konst, måste
man slå sönder antikerna på konstskolan, sopa ut alla bitarna även de
minsta och vädra ut varje korn efter dem, röka med enris i lokalen
och tvätta väggarna, på vilka eleverna i sin yra skisserat antika
draperier. — Om man också bör indraga resestipendierna, vill jag lämna
osagt — man bör i alla händelser inte skänka bort dem för tidigt.
Norge har ingen konstakademi alls — men en norsk konst.

Tro ej att svensk konst skall vara lik norsk konst! Svensk konst
skall vara lika olik norsk konst som svenskt lynne är olikt norskt. Den
svenska konsten bör erinra sig sina kungliga fränder: å ena sidan Erik
XIV — hans vemod och innerlighet är dess egendom — å andra sidan
Gustav III, vars storstilade dekorativa elegans likaledes hör densamma
till. Det senare kan synas som ett medgivande att vi svenskar lärt ett och
annat av antiken via Frankrike — men vi ha lärt mer än nog därav.
De grekiska gudar och gudinnor vi alltjämt utan fara kunna dyrka
äro icke av sten utan foster av varmblodig gustaviansk skaldefantasi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free