- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
122

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emotionell konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 122 —

gjort det quand mëme, så har målaren låtit dessa bilder stanna inom
honom, övertygad om omöjligheten att ge dem en realistisk form.

#

Man kan tala om tre olika synpunkter för samhörighet mellan de
färg- och formelernent, som bilda en tavla.

1) den dekorativa samhörigheten, vars mål är ögats tjusning;

2) den emotionella (eller symboliska) samhörigheten, vars mål är
att försätta själen i en viss stämning;

3) den naturalistiska (eller sensationella) samhörigheten, vars mål
är att bedraga ögat.

Jag nämner dessa tre synpunkter i den historiska ordning, i vilken
de gjort sig gällande inom målarkonsten. —

Jag har framför mig en färglagd bild av den japanske målaren
Utomaro. Den föreställer en nattlig fest, närmast lik våra så kallade
venetianska fester, över det svarta vattnet glider otaliga små båtar,
prydda med girlander av orangefärgade, lysande lanternor. En välvd
bro leder över vattnet till den andra stranden, från vilken en och annan
fyrverkeripjäs uppstiger. På bron vimlar det av människor. — Nu
kommer det egendomliga: mot denna nattliga fond promenera på stranden
c-n rad, nästan en girland av japanska kvinnor och barn, klädda i
draperier, vilkas färger äro klara och lysande som på en högljus dag.
Ansikten, händer och fötter bära likaledes dagens färg. — Och trots
detta visar den bilden av de härligaste harmonier jag någonsin sett.
"Men förgrund och bakgrund stå ju då ej i harmoni med varandra",
utropar vår moderna kritik. "Vad är en tavla värd när harmonien
saknas?" Och ändå har jag skaffat mig Utomaros bild just för den
gudomliga harmoniens skull. Ur dekorativ synpunkt bildar den bildens färger
och linjer en harmoni av ädlaste slag. De brokiga draperiernas mät-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free