- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
125

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emotionell konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 125 —

målaren tjusats av saken själv. Då först förstå vi en målning, ett
konstverk rätt och ha så i varje äkta konstverk liksom en nv värld — eller

rättare ett nytt sätt att se vår gamla för konstnären ständigt nya värld.

*



Den målare, som vid valet av sitt ämne icke i första rummet
tjusats av dess rent pittoreska sida, dess måleriska effekt, kan aldrig
bli kallad en stor målare, han må i övriga avseenden förstå sin sak
aldrig så bra. Målarkonsten har att framställa den måleriska, icke den
moraliska skönheten hos de företeelser och de individer tidsandan gjort
honom uppmärksam på. Den moraliska skönheten är litteraturens sak.
Taine: "A 1’inverse de la litterature la peinture, ayant le corps vi vant
pour objet, ne représente l’åme qu’indirectement et comme accessoire."
Målarkonsten har endast till föremål vissa själens yttringar i vårt
muskelsystem och på våra handlingar och har att döma dessa
handlingar först och främst ur pittoresk-målerisk synpunkt. Jag tror att i
de flesta fall där målarkonsten avsiktligt vänder sig till vår
intellektuella natur, vill åstadkomma något mer äti en angenäm känslostämning
— vill utan omsvep bli episk i stället för lyrisk — där har det gått ined
henne som med grodan i fabeln, när hon ville göra sig stor som en oxe.
Varför målaren det oaktat bör hava öra för tidens intellektuella idéer
är endast för att i sina arbeten ej stöta dessa idéer för huvudet och
därigenom åstadkomma ett intryck hos publiken, som kunde vara
stötande vid njutandet av konstverkets måleriska skönhet. En målning
bör framställa företeelser och personligheter på ett sätt, som förefaller
samtiden sympatiskt. Målarkonsten måste för sin egen livskrafts skull
välja både sitt innehåll och sin form i harmoni med tidens känslor och
idéer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free