- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
134

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ”Konst är liv”

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 134 —

blick alldeles förlama oss ock vår tungas band. — Om jag så tänker
mig en person, som av födseln har en otrolig känslighet för vissa
saker i livet och som ofta har tillfälle att mottaga intryck just av dessa

samt att meddela dem för andra.–Han skall slutligen komma att

ge ett så levande och så tillförlitligt uttryck å sina förnimmelser, att
hans framställningsförmåga måste bli verkligt konstnärlig. Ty vad är
konst annat än ett i hög grad uttrycksfullt försinnligande av våra
subjektiva förnimmelser? —

Men jag vill ej ännu släppa vardagsmänniskorna, dessa människor,
som ej hava någon specifik medfödd känslighet hos vissa nervcentra,
ur sikte.

En dylik vardagsmänniska bevittnar i ett gathörn en scen, som
upprör honom: en häst förspänd ett åkdon kommer i vilt sken utför
gatan och just i hörnet sker en katastrof. Vagnen krossas, körsvennen
kastas sanslös ut på gatan och hästen störtar, sparkande och frustande,
till marken. Ännu med det livliga intrycket kvar av ovannämnda scen
möter samme person en vän. Han skyndar till honom och beskriver
vad han sett, Hans gester bli livliga, han slår ut med armarna, han
uppfinner i ett ögonblick en mängd medel att åskådliggöra de intryck
han mottagit. Han beskriver hästens framfart, hans frustande och hur
körsvennen slungades ut på gatan och på en fråga av vännen söker han
att med sin paraply i sanden åskådliggöra, hurusom hästen ligger där
med benen i vädret. Det var en mager åkarkamp och för att riktigt
åskådliggöra detta överdriver han magerheten och ensidigare ju
starkare sinnesstämningen är.

Vad gör en landskapsmålare annat? Detta är nyckeln till all
utvecklad konstnärlig framställningskonst. Det är endast
uppfinningsförmågan vid val av uttrycksmedel som jämte de starkare känslorna
och den därav följande koncentrationen skiljer den s. k. konstnärliga
framställningens konst från varje annan dylik. Men även
uppfinningsförmågan står i påtagligt mekaniskt beroende av känslornas styrka.
Vad som således framför allt utmärker konstnären är en högre grad av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free