- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
138

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstakademier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 138 —

ej grekisk ansiktstyp och de gå ej nakna och de uppträda ej evigt mot
en gråstruken vägg och ett kallt nodljus. De gå i solen och i skuggan,
de gå ibland gröna träd eller bland reflexerna mellan husraderna. De
röra sig och leva som blonda nordbor mot en nordisk bakgrund och hela
akademiapparaten är lika främmande för dem som norden ligger långt
från södern och från antiken. Det var en tid man hade den
uppfattningen, att om konst skulle vara konst så skulle den vara grekisk konst.
Och då började potatisen att härma vindruvan och potatisnäsan att
härma linjalen, men under det att den så gjorde, kom olyckligtvis näsan
än mer i vädret och det hela blev till åtlöje både när och fjärran. Hur
grann en flamingo än är, skall trasten ändå inte söka imitera den. —
Trastens styrka ligger i det melodiska uttrycket, ej i den yttre
skönheten och prakten. Den äkta nordiska konsten är liksom trasten, dess

styrka ligger i uttrycket, ej i den yttre
skönheten.

Just nu steg Hasselbergs
"Snöklockan" fram för min inbillning, innerligt
skön i sin nakenhet, nordiskt vek och
drömmande. Hur gick det nu med
teorien? Jo, gud vare lov, den räddades.
Formskönhet finnes överallt, och
Hasselbergs snöklocka är ej mera grekisk i sin
formkänsla än Snöklockan om våren
spirande under det svenska snötäcket. Hela
dess gestalt är nordisk men mera nordisk
är dess själ. Även här ligger styrkan
framför allt i uttrycket — och i all äkta
nordisk skulptur skall den ligga där.
Snöklockan offrar ej åt den kroppsliga
skönheten hos kvinnan i den mening grekerna
fattade denna. Hennes yttre fägring är en
symbol för hennes inre fägring och är

Per Hasselberg: Snöklockan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free