- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
152

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Strödda reflexioner om konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 152 —

"Och den porten är trång och den vägen är smal, som drager till
livet och få äro de som finna honom." — Detta var det eko ur min
gamla bibel, som ljöd för mitt öra, när jag såg denna allvarlige andes
förr bespottade nu ärehöljda livsverk samlat på Academie de Beaux
arts väggar. Och genom en naturlig tankekombination såg jag den
breda vägen löpa ut genom denna samma akademi och solbelyst och i
ett oändligt perspektiv förtona sig under en följd av triumfgångar. Jag
såg den löpa genom salen carré och jag tyckte att den förlorade sig i
kryptan på Pantheon. Men den smala vägen löpte i skuggan under den
breda vägen in i skogen, dit den banala hopen aldrig kommer, ty den
hittar icke dit i snåren, där det var så besvärligt att söka sig fram stilla,
allvarligt, långt från den solljusa breda vägen, där man bars på
händerna bara man — ja det var just det — bugade. "Vil du i verlden frem
min væn, saa buk", snattrade det på duken i mitt öra —–––—

De stora mästarnas snille består i att skapa en ras av kroppar.
Från denna synpunkt äro de fysiologer, lika väl som de stora
författarna äro psykologer i det de visa oss alla följderna och alla varieteterna
av det koleriska, det flegmatiska, det nervösa och det sangviniska
temperamentet — liksom romandiktarna och dramaturgerna visa oss
alla de olika verkningssätten och växlande formerna hos den
fantasirike eller tänkande, den odlade eller obildade anden. —

Målarkonsten skall först och främst ge begrepp om fysiskt liv och
levande kroppars utseende, ej om själens liv och själars utseende.

Situationen och rörelsen skola stå i intimaste förhållande till
personens fysiska, skapnad.

*



Konstnären skall ej framställa ett intrycks, en visions objektiva
orsak utan intrycket själv, d. v. s. objektets utseende under en viss

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:42:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brefter/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free