- Project Runeberg -  Efterlämnade skrifter om konst och annat /
156

(1921) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Strödda reflexioner om konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 156 —

en såväl till sin yttre skapnad som till sitt inre väsen typisk
personlighet, representant för en viss klass av människor eller kanske för den
moderna människan i dess helhet, söker man noga reda på den
omgivning, i vilken denna typ hör hemma, placerar in honom där och söker
sedan åter tills man lyckas gripa denna karatäristiska typ på bar
gärning invecklad i en situation, som ger ett sant uttryck för hans
kroppsliga och andliga vanor.

*



Skönheten hos ett plastiskt verk äi* framför allt plastisk och en
konst sjunker alltid, då hon lämnar åsido de medel att väcka intresse,
som äro för henne egendomliga, för att låna dem, som tillhöra en annan
konst.

*



Hålet i väggen och den flata ytan: Zola har ypperligt
samman-liknat en impressionistisk tavla med ett fönster på en vägg vettande ut
mot naturen och genom vilket solen strömmar in i rummet och belyser
väggarna. Med denna liknelse har den yttersta gränsen för det
illusoriska måleriet blivit dragen. — Längre i illusion är det omöjligt att
komma. —■ Med denna liknelse har också skillnaden mellan den
dekorativa konsten och realismen blivit träffande åskådliggjord. Den senares
mål är att gräva ur duken, göra liksom ett hål i väggen och fylla detta
med ljus och luft och placera föremålen där inne på riktigt avstånd
1’rån varandra, så att de framstå i full relief skimrande av reflexer.
Den dekorativa konsten åter framställer sig osökt som motsatsen. Här
måste känslan av vägg i första rummet bibehållas. Reliefen måste
därför nödvändigtvis bliva svagare, luft- och ljusförhållandena modifieras,
så att avståndet från det högsta ljuset i bilden till den djupaste skuggan
blir mindre än i den realistiska bilden. Det hela kommer mera att ge
intryck av en platta, med färgytor och linjer än av konkret kroppslig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:52:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brefter/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free