Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
att betrakta som en understödsförening för
konstnärerna, bjudande dem en möjlighet att afyttra sådana
arbeten, hvilka de ej tro sig om att kunna bli af med
på annat sätt. Hur behjärtansvärdt ett sådant företag
än kan synas, så har det dock haft till följd, att under
föreningens hägn uppväxt och florerar något som i
dagligt tal kallas ’Konstföreningskonst’ och som bär
medelmåttighetens prägel. Nästan mangrant hafva
därför också de mera betydande konstnärerna dragit sig
från konstföreningen. Endast undantagsvis insänder
en eller annan af dem en obetydlighet, när han i hast
behöfver pengar. Vanligen tycker han då själf, att den
insända taflan är dålig, men ’god nog åt
konstföreningen’." 1 samma bref framhålles också att orsaken till
"att föreningens nivå i allmänhet står så lågt", i hög
grad beror därpå att dess inköpsnämnd sedan gammalt
" följer publikens smak, i stället för att leda den".
Och vidare heter det: "Nämndens lösen synes mig
alltid och beklagligen hafva varit: många små,
billiga och lättfattliga saker göra många aptitliga vinster
och locka många nya medlemmar. Men lika litet på
de bildande konsternas område som inom musiken
eller på teatern uppfostras publikens smak genom
denna uppmuntran af obetydligheter."
Jag vill uppehålla mig vid ännu ett ställe i detta
bref. Där stod: "Det är ju möjligt att de goda
konstnärerna undanhålla föreningen sina bättre arbeten på
grund af en naturlig motvilja för att låta slumpen vara
med om att afgöra, hvem som skall bli ägare af ett
verk, i hvilket konstnären nedlagt något af det bästa
51
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>