- Project Runeberg -  Per Hasselberg 1850-1894. Minnesblad /
10

(1898) [MARC] Author: Richard Bergh With: Ernst Josephson, Karl Fritiof Valentin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Per Hasselbergs lifsverk af Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ett konstföremål skulle framför allt ge intryck af att vara ett samladt, afrundadt och
organiskt helt, till alla delar lämpadt efter ändamålet och materialets beskaffenhet.

<smalFot. Aron Jonason.</smal                                                                <bÅNGAN.<bI Fürstenbergska galleriet i Göteborg.
Fot. Aron Jonason.                                                                

ÅNGAN.
I Fürstenbergska galleriet i Göteborg.


För Hasselberg stod det klart, hur nära lagarna för formens skönhet inom
industrien äro förenade med lagarna för de organiska naturformernas, särskildt
människokroppens skönhet, hvilken det är skulptörens specialitet att åskådliggöra.
För honom fanns heller icke inom de sköna formernas värld någon klyfta, som skilde
konstens område från industriens. Han förfäktade ifrigt den åsikten, att alla, som i
sitt arbete hade att vinnlägga sig om formens skönhet — den obetydligaste
handtverkare likaväl som konstnären, skulle inträngande studera människokroppen, för att
genom den förädlande kunskapen om tillvarons högsta former lära känna de lagar,
hvilka i mer eller mindre grad härska öfver all formskönhet. Människokroppen
var formkunskapens störste läromästare.

*     *
*



Hos en man med så utprägladt sinne och intresse för den yttre formen som
Hasselberg äga naturligt nog äfven idéer och känslor en stark benägenhet att taga
kroppslig form. Skulpturen var därför Hasselbergs natnrliga känslospråk.

<smalFot. Aron Jonason.</smal                                                                <bELEKTRICITETEN.<bI Fürstenbergska galleriet i Göteborg.
Fot. Aron Jonason.                                                                

ELEKTRICITETEN.
I Fürstenbergska galleriet i Göteborg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:08:09 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brphasselb/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free