- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
7

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 7

I en dylik jäsnings- och omvälvningstid, då allt flyter
och flyttar på sig, då ingenting har varaktigt fotfäste, då
den rike i dag kanske är fattig i morgon, liksom sanningen
i dag nästan säkert är lögnen för morgondagen, då folket
i varje land är splittrat i stridande klasser, och nationerna
bekämpa varandra som aldrig förr, är det mindre
underligt om de bildande konsterna inte nå fram till fasthet
och harmoni. För enhetlig stilbildning på detta
område fordras en viss stabilitet i förhållandena, tid och
åtminstone tradition, kontinuitet helst flera generationer
igenom och först och sist intim samverkan mellan alla
de bildande konsterna jämte småkonsten. En fast
konststil utbildas aldrig på en gång. Därtill äro de bildande
konsternas material alltför svårhanterliga. I 1800-talet
var ju också traditionen avklippt och individen
allena-rådande. Men en konstnärlig tidsstil är icke uttryck för
enskilda individers låt vara än så originella egenskaper,
den är uttrycket för en kollektiv personlighet, det vill säga
för en hel tidsålders eller ett samhälles eller åtminstone
en tongivande samhällsklass’ gemensamma livsbegär i
viss riktning.

Det fanns för tidens skiftande livsbegär lyckligtvis
konstnärliga uttrycksformer av smidigare art än de
bildande konsterna, därför bättre lämpade för tidens oroliga
jäsande och växlande anda. ISOO-talet valde som speciella
konstformer de i mångt och mycket böjligare,
lätthanter-ligare och snabbare anpassade konsterna musiken, teatern
och litteraturen. Och så stor blev dessa tidskonsters
makt, att de snart nog drogo över till sig och sin
intressesfär även de två av de bildande konsterna, som kunde
dras över, det vill säga måleriet och skulpturen. Genom
sin förmåga att avbilda och skildra gränsade dessa
konster till de av tiden favoriserade, särskilt teatern och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free