- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
20

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20

RICHARD BERGH

förvirring under senare år: Konsten har två grundsidor,
noga svarande till två olikartade urdrifter inom
människan: efterhärmningsdriften och prydnadsdriften.

Den första konst man känner är rent naturalistisk. Det
är djurbilderna från paleolitiska tiden. Men i den yngre
stenåldern framträder en rent geometrisk prydnadskonst.
I de omvälvningstider inom konsten, vi nu bevittna, vill
man endast erkänna den senare — vilken också, det
medges, fick mycket större spridning — såsom den verkliga
konsten. Men då jag jämför de första redan mästerliga
naturalistbilder man känner med de första ornamenten,
en symmetrisk, jämn rad enkla snitt å benverktyg, snitt
som tydligt imitera vissa rispor, flintkniven tidigare
oavsiktligt gjort på dem, blir jag tveksam, huruvida den
nya konstens män ha rätt. Endast om man samtidigt
frånkänner karaktärs fulla och naturalistiska teckningar
av senare perioders konstnärer, till exempel Rembrandts
eller Michel Angelos, som nedkastats på pappersbladet
utan tanke på att indela detta matematiskt skönt all
rättighet att kallas konst, blir det någon mening i det
eljest vilseledande påståendet. Människan har ett
naturligt behov av rytmisk ordning och indelning — det är
visst och sant. Man ser det redan i hennes gång och
många av hennes rörelser. Rytmiskt sinne finnes ju
dessutom redan hos djuren. Det är för människan en fråga
om kraftekonomi, som förvisso spelar en stor roll i
konsten, men som inte är hela konsten, bara en väsentlig
sida hos densamma. Vad som intresserar mig mera än
symmetrien och rytmen är dess tydliga samband med en
annan lika elementär drift hos människan, nämligen
behovet att levandegöra tomma ytor. Det synes mig hos
människan finnas en outrotlig "horror vacui", en skräck
för tomhet omkring sig, för döda ytor, öde rum och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free