- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
22

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

RICHARD BERGH

senterar huvudsakligen den ornamentala, abstrakta linjen
— en konst, där ornamentet dominerar, stundom till den
grad att det blir allenahärskande. Hur djupt dessa två
konstuppfattningar sammanhänga med, ja, bottna i två
skilda världsåskådningar, får man en idé om, då man
läser den framställning Malte Jacobsson ger av tysken
Worringers undersökningar på detta område.

Först framhålles hur "den primitiva människan" och
"den österländska människan" till sitt väsen äro "den
klassiska människan" olikartade och därför också deras
konstutövning. "Det som utmärker den klassiska
människan i hennes förhållande till verkligheten," skriver
Jakobsson, "är enligt Worringer den lyckliga,
förtroendefulla hängivenheten. Världen är inte främmande för
henne; samma gudomliga kraft som genomströmmar det
hela tänkes genomströmma även människan själv; livet
är lycka och lugn. Denna antropormorfa allbesjälning
blir ett med den klassiska människans konst. Att
konstnärligt skapa är för henne att åskådligt fasthålla den
ideella sammansmältningsprocessen av den egna
livskänslan cch den levande omgivningen. Hon vill
förmänskliga, hon njuter estetiskt, då hon av överflödande
energi skapar en livsbild för att sedan leva sig in i den.
Hon njuter sin egen själs verksamhet. Estetisk njutning
är objektiverad självverksamhet."

Helt olika gestaltar sig den primitiva människans
förhållande till verkligheten. Hon har ej förtroende till
denna verklighet, som hon ej ännu vetenskapligt
genomforskat och erövrat, utan den djupaste misstro. Den
bedrägliga verkligheten synes henne full av faror, av
okända, skrämmande makter och av outrannsakliga
möjligheter.

På ett i stort sett likartat sätt ter sig verkligheten även

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free