- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
24

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24

RICHARD BERGH

icke geometriserade av ofullkomligt kunnande — det
visar de samtida naturalistiska djurbilderna — utan av
behov. De undvika med flit rundade former för att inte
ge tillfälle till en illusionism, som de medvetet avsky.
Konstverket har frigjorts från allt organiskt för att
därigenom så mycket mer få karaktär av nödvändighet och
absoluthet. Den lycka österlänningen söker i konsten
består inte i att välbehagligt njuta sig själv in i tingen
och alla deras många olikheter och skiftande sidor, såsom
den klassiske västerlänningen brukar och älskar, utan att
söka befria dessa ting från allt vad sken, tillfällighet,
mångsidighet och relativitet heter för att på så sätt kunna
skänka hela tillvaron en abstrakt, orubblig och opersonlig
evighetsprägel. —

Helt visst är Worringers här framställda teori om den
primitiva och den österländska konstens uppkomst och
innersta drivfjäder, till åtskillnad från den klassiska
konstens, ytterligtgående och tål, såsom Jacobsson också
påpekar, gott vid vissa modifikationer. Förtjänsten hos
den, det sanna och värdefulla däri, är, att Worringer
trots överdrifterna lyckats visa, att man måste uppfatta
den primitiva människan som ett på annat sätt inställt
väsen och icke blott — såsom vanligen sker — som en
rudimentär kulturmänniska. Det fel han begår är att
göra den primitive konstnären alltför genialt aktiv och
medveten. Han gör honom till en modern, estetiskt
kultiverad konstnär, ja, utan att själv veta av det, nära
nog till en 1900-talets kubist. Man känner igen vissa’
argument, som moderna kubister använda. Att de av
honom utvecklade idéerna visa ett ganska långt gående
släktskap och samband med den moderna kubismens eller
låt oss säga primitivismens idé, synes mig påfallande.
Den moderna konsten fordrar också för att rätt förstås

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free