- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
38

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38

RICHARD BERGH

den islamitiska rena ornamentalstilen visat, men den kan
aldrig ha stil i dekorativ bemärkelse utan matematik.
Det matematiska skelettet, det grundläggande
kompositionsschemat kan helt visst i ett konstverk ligga mer eller
mindre dolt, men det måste finnas där och kännas klart
i hela verket, annars blir detta ett stillöst oting. När
bildkonsten i Europa förlorade sitt naturliga fäste i
arkitekturen, var den snart ute på det sluttande planet och
lätt prisgiven åt inflytanden av illusionistisk, sentimental
eller litterär art. Nyligen har i Köpenhamn utkommit
några illustrationsverk över Glyptotekets samlingar, bland
andra ett häfte över den moderna skulptursamlingen och
likaledes ett över den antika. När man lägger dessa två
häften bredvid varandra och jämför den moderna
skulpturen med den antika, studsar man. Man får ett rent
förkrossande intryck av den stillöshet, som härskat i
1800-talets berömda bildhuggarkonst av naturalistisk
läggning, denna konst som är så skicklig i att illusoriskt
återge köttiga detaljer, mjuka lemmar, stoffer och typer
m. m. och därjämte att talande framställa dramatiska
gester, figurer som vrida och vända på sig i glädje eller
smärta, ja, till och med figurer som springa i vild flykt.
Vid denna jämförelse står det klart för betraktaren, vad
det stillösa intrycket av den moderna konsten beror på.
Det beror alldeles uppenbart därpå, att konsten förlorat
sitt fäste i arkitekturen och konstnärerna därmed
arkitektoniskt sinne i sina skapelser.

De antika bildstoderna, även de fullt fristående och
självständiga, verka vid sidan av de moderna som ren
arkitektur; de verka byggda. De ha en fast och sluten
komposition och tyckas liksom inskrivna i osynliga
väggar, vilka hålla bildens alla delar och varje dess rörelse
måttfullt tillbaka inom en given ram. Hur levande och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free