- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
45

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 45

rytmiskt-matematisk hållning utan att därför
naturligheten i det hela, men väl illusionismen, skjutits åt sidan.
Sonne har här förmått sammansmälta konstens två sidor,
prydnadssidan och efterhärmningssidan till full och skön
harmoni inom sin bestämda gräns. Det är vad ädel stil
beträffar ett verk av förebildlig art för alla tider, men
särskilt för vår.

Ett monumentalt skulpturverk av liknande verkan vill
jag också nämna: fransmannen Bartholomés för väl 40
år sedan utförda Le lion de Belfort, varav ett exemplar
finnes på place d’Enfer i Paris. Detta väldiga stenlejon,
som reser sig mitt på platsen och avtecknar sig mot
himlen samman med byggnaderna runt denna, vilka bilda
dess bakgrund, är i påfallande grad kubistiskt hållet,
påminnande om de egyptiska djurskulpturerna. Och till
den grad naturlig är här den kubistiska formen, att ingen
människa med sunt förnuft kan känna sig tillbakastött
därav. Lejonet är ett stycke utmärkt arkitektur och ändå
tillräckligt organiskt i formen, att intet däri kan stöta
vår naturkänsla för huvudet endast föra densamma upp
på ett. konstnärligare plan, där vårt förstånd och vår
känsla samtidigt kunna mötas. Ett rent naturalistiskt
lejon här på denna plats som symbol för den stolta
okuvligheten och i denna väldiga skala skulle ha verkat
rent löjligt. Kubistlejonet sett i samband med platsen
och de omgivande husen, alltså samman med den övriga
arkitekturen, verkar däremot sublimt. Vad som framför
allt åstadkommer denna lugna, omedelbart gripande
verkan är, att den stränga, arkitektoniska formen redan vid
första ögonkastet verkar klart motiverad både av verkets
ändamål och av dess material, alltså av de två faktorer
i den bildande konsten, som sedan gammalt betraktats
såsom stilbildande framför alla andra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free