- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
51

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 51

hållning, är människokroppen icke deformerad utan
tecknad med den mest utsökta grace; den verkar levande och
sann alltigenom. Den nya konsten har emellertid nu
proklamerat konstnärens rätt att utan något som helst
hänsynstagande till naturen fritt komponera sitt verk,
som honom lyster. Att våldföra sig på naturen har under
dessa förhållanden blivit en berömlig gärning. Ju större
frihet konstnären i detta hänseende vågar ta sig, dess
större, djärvare och konstnärligare anses han. Dessutom
är han "skapare" och icke "kopist". Den av fanatism
blinda konstnären känner till slut inte längre det våld,
han samtidigt gör på sin egen västerländska natur. Men
kan han begära, att också alla andra västerlänningar,
vilka till äventyrs betrakta hans konst, skola godvilligt
göra våld på sig själva. Var och en, som inte nått fram
till den ultramoderne konstnärens förakt för människan
i konsten eller till okänslighet för de vanskapta former,
clen nya primitivismen i dekorativt syfte levererar, skall
helt visst tycka, att priset han ålägges betala för den ofta
utsökta dekorativa njutningen, det vill säga de
kroppsliga och andliga lidanden denna samtidigt kostar honom,
är väl högt tilltaget. Särskilt skall han tycka det, om
han har kunskap om, att i vissa tidigare konstperioder
än skönare dekorativ och matematisk verkan kunnat ernås
utan något som helst dylikt martyrium som pris. Att i
äkta primitiv konst en ofta långt gående deformering av
naturen förekommer är sant, och att denna inte där sårar
oss i fullt lika hög grad som i den ultramoderna konsten
är också sant, men detta beror helt och hållet på en av
den moderna människan förvärvad förmåga av historisk
inställning. Vi bedöma med andra ord deformeringen
där på helt annat sätt eller som en historisk nödvändighet,
som vi måste taga med i räkningen och stundom till och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free