- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
53

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 53

allt Michel Angelos, och som ingen så vältaligt i ord
formulerat som Adolf Hildebrand, den har nu kubismen

— egendomligt att säga — i sitt senare skede i väsentlig
mån övergivit. Och dock vill ju kubismen vara både den
matematiskt klara ordningens konst och den
tredimen-sionala det vill säga mot illusion av djup siktande konsten
par préférence. I detta senare fall står inom parentes
kubismen — till skillnad från den affischartade
Matisse-ska ytkonsten — trots allt med ena benet kvar i ett slags

— illusionism. Men den stränga ordningen i bildverkan
i kubismen borta. I dess alster och visst inte bara i de
mest radikala som Picassos, utan även i ganska moderata
som de La Fresneys, skjuta sålunda ofta de olika planen
i bilden — förgrundsplan, mellanplan och bakgrund —
ogenerat in i och över varandra i stundom vild oordning.
Ett moln på himmelen längst bort i bakgrunden kan till
exempel utan vidare skjuta fram över en av de kubistiskt
sönderstyckade figurerna längst fram i förgrunden och
delvis dölja denna, om molnets ornamentala form
därigenom blir angenämare för ögat. Molnet hör alltså
samtidigt hemma både i för- och bakgrunden. Dylika
fenomen äro vanliga i kubistkonsten. Respekten för enhetlig
planbyggnad i bilden är upphävd. Från relief synpunkt
är detta detsamma som ren anarki; fullständigt kaos
eller med andra ord all konstnärlig ordnings upphävande.

Endast om man för det första kan i möjligaste mån
avkoppla sin naturkänsla och för det andra stålsätta sig
mot den starka eggelse inåt tavlan, kubistbilden i så hög
grad ger och på så. vis når fram till att se även denna
bild enbart som ytmönster, kan man få upp blicken för
den ofta betydande ornamentala skönhet, denna bildkonst
i likhet med Matisseskolans rena ytkonst förmår att skapa.

Men kubismen bygger numera på en begreppsförvirring

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free