Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
drömda världarnas salighet, och där luften, som
fyller seglen, är nya tankars och nya idéers
vind. Det var friskhet i denna första tid,
friskhet, lif och förväntningar, och det var många
upptäcktsresande, som då hissade segel i topp och
gingo till sjös i purpurdrömmarnas morgongryning.
Det var klang i luften som af harpor, som Ibsens
unga Hilde, ungdomens representant, säger i
Byg-mester Solness. Där fans mod, och där fans stora
förväntningar.
Det var under denna tid man första gången
såg namnet Karl August Tavaststjerna, och det
kom med en bok, som bar titeln: „För morgonbris".
Man liar författaren hel och hållen i dessa
dikter, hvilka inleddes med ett rop om att eröfra
lifvet — friheten — världen. Men i ett fall var
Tavaststjerna olik nästan alla dem, hvilka vid
denna tid hade börjat en ny literaturs kamp mot
en gammal världsåskådning. Det fans nämligen
vid denna tid, som hvar man vet, en lika stor
benägenhet att reformera som att dikta, och det
vare långt ifrån mig att instämma i dagens
blaserade likgiltighet mot den stora hälsokänsla, som
låg i denna reformlust. Men Tavaststjerna var
uteslutande en fantasins man. Samhällskritik var
icke hans sak, och ironin, hvilken han i senare
dikter ofta användt med mästerskap, kom aldrig
från en ordnad och logisk öfvertygelse om att så
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>