Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
niserade hellenismen. Han är en åldrad Bacchus,
en monark i trasor, som på gamla dar tigger sig
till en mugg öl. Lägg märke till detta uttryck:
„Med en kunglig drinkaråtbörd kastade han
muggen långt bort bland stenarna". Denna
sammanställning innehåller i symbolisk form hvad
Heidenstam anser för kungligt eller upphöjdt. Det
är naturligtvis icke drinkaren, som egentligen är
kunglig, fast han säger det. Det är
njutningsmänniskan, den som förstått gripa och behålla den
stora glädjen, hvilken ger lifvet färg. Det är med
ett ord den egoism, om hvilken jag nyss talat.
Ännu tydligare framställer Heidenstam denna
sin uppfattning i »Endymion", i hvars företal han
redan säger, att „ samtidens svårmod i någon mån
är ett uttryck af en stor, för oss alla gemensam
sorg öfver fornglädjens landsflykt". Och detta
uttryck kan bland annat lära oss, huru gärna
skalderna vilja kalla sin egen smärta för samtidens.
Hela denna bok är för öfrigt en kolossal lyrisk
dikt, på samma gång dess egenskaper som roman
äro vida mindre framstående. Författaren ställer
en nutidskvinna — hon är till och med
amerikanska — öga mot öga med orienten, låter hela
Österlandets blandning af hellenism, tusen och en
natt, bibliska bilder och larmande nutid slå henne
till mötes. „Det är, som om grafvarna öppnade
sig och forntiden vandrade lugnt sida vid sida med
nutiden."
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>