- Project Runeberg -  Bidrag til den Äldste Skaldedigtnings Historie /
168

(1894) Author: Sophus Bugge
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 168 —

pl. Vestmari er en rigtig Form, maa sluttes af oldn.
marar-bakki, nyisl. mararbotn, lat. mare, keit. mori o. s. v.

Wadstein siger: «Vestmarr kan också, på grund af ordets

betydelse omöjligen ha varit namn på et landområde». Hvorfor
kan Vestmarir ikke ligesaa vel som Firöir have været Navn
paa et Landomraade? I Norge er det ganske almindeligt, at
Fjordnavne gaar over til at blive Bygdenavne.

Derimod er jeg enig med Wadstein i, at Ynglingatal er
meget yngre end man efter den islandske Tradition antager, og
at det er forfattet efter Harald Haarfagres Død.

Flere af de Grunde, som W. anfører til Støtte herfor, er
de samme Grunde, som jeg i det foregaaende har anført. W.
fremhæver saaledes ligesom jeg, at Udtryk og Forestillinger i
Yt. forudsætter Indflydelse fra kristelige Udtryk og
Forestillinger.

W. nævner ligesom jeg, at Udtrykket Vilja brööir Yt. 4
(ved hvilket ogsaa han udtaler sig imod Noreens Opfatning)
viser Paavirkning fra Kristendommens Voluntas.

Derimod er det vistnok feilagtigt, naar vi begge i denne
Forbindelse har nævnt Odensnavnet pribi, som skulde
forekomme i Yt. 47:

Ok til Jtings
pribja jgfri
hveörungs mær
or heimi bauö.

Thi Finnur Jönsson forstaar (se Arkiv XI, 16 f.) jjribja,
jgfri vistnok med rette som «den tredje Konge», da Halvdan
Kvitbein, Øystein og nu som den tredje den yngre Halvdan
kom til Hel. Rigtignok var allerede to svenske Konger af
samme Æt, Domar og Dyggve, komne til Hel, men Skalden
behøvede ikke at begynde at tælle fra dem.

Fremdeles bemærker Wadstein ligesom jeg, men bestemtere
og stærkere, at Udtrykket så er Igngu var om Harald
Haarfagres Farfader Gudrød og forbum Yt. 51 om Haraids Farbroder
Olav taler imod den sædvanlige Mening om Digtets høie Ælde

Naar Wadstein bruger reks i reks Igöuör Yt. 45, der danner
Allitteration med radar, som Bevis for, at Digtet ikke er ældre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:50:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bsskaldehi/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free