- Project Runeberg -  Anteckningar om Göteborgs äldre teatrar / Band 2. 1794-1816 /
137

(1896-1900) [MARC] Author: Wilhelm Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skyldige att underkasta sig detta. I landsorten, eller i alla
fall här i Göteborg, hade sålunda parterren satt sig i den
kungliga logens rättigheter, ty i Stockholm var det länge
som ifrån denna bifallet utgick, och först den 15 nov.
1773 kunde Gjörwell berätta för Alströmer, att kongl. maj:t
»nyligen» låtit på affischen gifwa til känna, att Parterren
och Logerna hade dess nådiga tillstånd at applådera, utan
at först afvakta någon böljan därtil ifrån de kongl. Logerne».1

I Stockholm liksom här klagade man emellertid öfver
publikens bristande kritiska förmåga att bedöma de
uppträdandes prestationer, samt öfver åskådarnes primitiva
uppfattning af scenen och dess konst.

Ingenstädes finner man omtaladt, att i Göteborg en
pjes eller skådespelare blifvit uthvisslad, och lika litet hade
man ännu infört bruket af inropningar, vare sig det gälde
författaren eller de uppträdande. Detta senare bruk synes
ännu varit förbehållet de stora verldsstäderna och särskildt
Paris, och man läser i en Göteborgstidning för den 11
Dec. 1776 härom följande:

»Man wet kanhända icke uprinnelsen til den löjeliga mode
på Comedien i Paris att ropa: »Auteur, auteur» — — — när
et stycke, det ware sig wäl eller illa omtyckt, upföres första
gången. Man blir underrättad derom i et bref från Hr Voltaire
til Hr d’Aiguebere af den 26¡2 1743, wid tilfalle då den mycket
präktige Merope agerades: »Förtjusningen, heter det, gick til den

höjd at Parterren ropade öfwerljudt at man wille se mig. Jag
blef upletad i en gömma, der jag undstuckit mig, och förd med
våld fram til Marskalkinnan de Villars loge, der hennes Sonhustru
satt. Parterren war galen, han ropade til Hertiginnan de Villars
at hon skulle kyssa mig, och gjorde sådant buller at hon måste
beqväma sig dertill på sin svärmoders befallning. Jag blef kysst
publiquement såsom Alain Chartier af Prinsessan Margarete af
Skottland, men med den skillnad at han sof och jag var lefvande
waken.»

I Hummels teaterkritiker får man äfven andra
intressanta upplysningar rörande scenen och salongen. Bland
annat yttrar han på ett ställe: »Wi böra äfwen vid
Skådespelen här i Staden yttra wår och Allmänhetens önskan,
att tiderna emellan Acterna må förkortas. Det är alltid
obehagligt för Åskådaren att länge wänta på Rideauns
op-dragning; i stark köld är det ännu mera obehagligt, och i
synnerhet då SalOnen är illa eclairerad. Scenernas ombyte
göres under sjelfwe Acten ganska fort och skickligt här-

1 Oscar Lewertin, Teater och Drama under Gustaf III, sid. 228.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwgbgteat/2/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free